gali2 lubang... gali2 lubang

Khamis, Julai 14, 2011

Mutiara Kata dr VT Hilal Asyraf



Allah SWT berfirman : Sekiranya kamu membantu Allah maka Allah akan membantu kau dan menguatkan kaki-kaki kamu.

Seluruh kehidupan manusia adalah ibadah dan setiap inci muka bumi ini adalah mihrab. Semoga kita dapat mengaplikasikan perkara ini. Islam itu perlu kamu bawa ke mana-ana, di dalam kelas, di kantin, di rumah, di dalam dorm di padang permainan. Ajaran-ajaran Islam seperti menutup aurat, menepati masa, amanah, jujur, dan berkata dengan perkataan yang baik perlu kamu bawa di mana-mana sahaja. Ketahuilah bahawa Allah SWT akan mengira amalan-amalan kita, walaupun amalan kita itu kecil sahaja.

Barangsiapa yang melakukan perkara kebaikan walau sebesar zarah, tetap akan dikira. Dan barangsiapa yang melakukan perkara keburukan walau sebesar zarah, tetap akan dikira.

Allah jugalah yang boleh menyatukan hati manusia. Walau seluruh dunia duduk berkumpul hendak mengubah hati manusia, maka mereka tidak kan mampu. Allah jugalah yang mengubah hati manusia, mengikut apa yang Dia mahu. Kita hanya berusaha.

Hebat mana pun kita studi, kita kena sandarkan usaha kita itu kepada Allah. Kita berusaha ini sebab Allah suruh. Natijahnya, tetap Allah yang beri. Natijah bukan datang dari usah kita sebenarnya. Kita usaha itu kerana Allah. Jangan salah tanggapan pula. Ramai orang ingat usaha itulah yang buat orang berjaya.

Manusia itu akan didatangi cabaran demi cabaran. Selepas selesai satu cabaran, maka cabaran lain pula akan tiba kepadanya. Sehinggalah dia dijemput oleh ajalnya.

Adakah kamu menyangka kamu akan masuk syurga, selagi belum tiba kepada kamu, sebagaimana yang didatangkan kepada kaum sebelum kamu. Mereka diuji dengan cabaran, ujian dan digoncang sehingga Rasul dan orang di sekelilingnya berkata, bilakah pertolongan Allah mahu sampai? Ketahuilah bahawa pertolongan Allah itu amat dekat.

Allah itu jugalah yang tahu apa yang baik untuk hamba-hamba-Nya. Orang yang berubah dari keburukan kepada kebaikan, maka orang itu lebih dicintai oleh Allah SWT. Bukan senang hendak tinggalkan keburukan dalam diri.

Kita memang sentiasa nampak menang itu adalah yang terbaik. Kita tidak tahu yang sebenarnya Allah juga yang lebih tahu. Sebab itulah , kita selalu kata, kita berusaha sahaja, Allah SWT yang akan berikan natijah. Selepas kita berusaha, apa sahaja natijah yang Allah berikan itu adalah yang terbaik untuk kita.

Boleh jadi apa yang kamu tidak sukai itu baik untuk kamu dan boleh jadi juga apa yang kamu sukai itu buruk bagi kamu. Allah itu maha mengetahui dan kamu tidak mengetahui.

Setiap kamu merupakan penjuru dari penjuru-penjuru Islam, musuh akan menyerang melalui penjuru kamu, maka pertahankanlah penjuru kamu.
Kalau hendak buat bangunan pencakar langit, yang paling penting adalah asasnya. Kalau kuat asas, kuatlah dia bertahan.

Cahaya kebenaran itu tidak akan terpadam. Apabila kita berhenti membawanya Allah akan menggantikan dengan orang lain.

Apabila kita membina hati kita, kekuatan yang sebenar itu akan datang. Kekuatan 313 menewaskan 1000, kekuatan 1000 menewaskan 3000, kekuatan 3000 menandingi 10000. Perang Uhud, Badar, Khandaq.

Semua yang beriman Allah akan uji. Allah hendak melihat adakah dia berkata benar atau berbohong semata-mata

Matahari itu sumber tenaga, memancar tanpa kenal erti jemu dan kecewa, hanya malap apabila masanya telah tiba. Selama itu terus memancar memberikan cahaya

Kadang-kadang juara juga perlu kalah. Barulah dia belajar untuk tidak kalah

Uhibbukafillah – aku mencintaimu kerana Allah


Perbaikilah diri kamu dan ajaklah orang lain.

Mendidik jiwa manusia tak semudah membentuk plastisin. Mendidik jiwa manusia memerlukan seni, kesabaran dan waktu.

Apakah kamu mengira Kami akan membenarkan kamu untuk berkata kami telah beriman sedangkan kamu belum lagi diuji.

Jalan menuju ke syurga tak akan dihampari permaidani merah yang lurus, kemudian ditabur dengan bunga-bunga, tetapi jalan menuju ke syurga itu adalah jalan yang bengkang-bengkok, rapuh, penuh dengan semak samun serta ditaburi dengan duri yang terpacak.

Coklat tenaga qiamullail, yang diadun dengan krim solat hajat, bersama karamel solat taubat, ditambah dengan kacang tilawah.